Peter Smit - Innovator en Generalist | Wat houdt Digitale Transformatie nog tegen?
15758
post-template-default,single,single-post,postid-15758,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-15.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Wat houdt Digitale Transformatie nog tegen?

Rond 2020 zit de wereldwijde marktwaarde van Digitale Transformatie op ongeveer €2 triljoen volgens een rapport van de IDC. Technologie wordt een steeds groter onderdeel van ons dagelijks leven, we hebben allemaal een smartphone, zijn 24/7 ‘online’ en zo’n beetje alles wat we doen wordt continue ‘vastgelegd’.

Ook binnen een gezonde organisatiestrategie is technologie een belangrijk (zo niet vitaal) onderdeel. Het gebruik van verschillende tools en applicaties die er voor zorgen dat je als organisatie efficiënter en productiever wordt. In sommige gevallen zorgt bepaalde technologie zelfs voor disruptie van een complete markt.

Maar het blijft opvallend hoe (relatief) langzaam bedrijven mee gaan in het digitale tijdperk en Digitale Transformatie vaak nog achterblijft of nog gezien wordt als een ‘vies’ trend woord.

Uit een recent onderzoek van Microsoft en Harvard Business Review, kwam naar voren dat van de 783 respondenten maar liefst minder dan de helft aangaf dat hun organisatie een strategie had ontwikkeld die klaar is voor de (digitale) toekomst.

Wat houdt ze nog tegen?

Niet de technologie

Het mag duidelijk zijn dat het niet aan de technologie zelf ligt, immers, er is technologie in overvloed! De afgelopen jaren zijn vruchtbaar geweest voor diensten zoals cloud oplossingen, AI en virtual reality. Het stikt van de verschillende tools en applicaties.

Er zijn chatbots die hele gesprekken kunnen voeren zonder tussenkomst van een service agent, volledig gepersonaliseerde marketing oplossingen, tools zoals Zendesk die een traditioneel contact center haast kunnen vervangen… noem maar op!Het is er allemaal en zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor (bij juiste implementatie) dat de kosten naar beneden gaan en klanttevredenheid stijgt.

Dus, de tech hebben we. Daar ligt het niet aan. Waarom gaan we dan niet zo hard als we misschien zouden willen, of in sommige gevallen zelfs zouden moeten?

De 3 kernwaarden van Digitale Transformatie

Het probleem zit hem in de focus die we met z’n allen hebben. Die is namelijk te veel gericht op de business en de technologie zelf. We vergeten hierbij namelijk misschien wel het belangrijkste aspect… de mens!

Digitale Transformatie is meer dan alleen technologie en business. Het is 50% technologie en business, en 50% mens.

Het menselijk aspect van een Digitale Transformatie kan op verschillende onderdelen van invloed zijn.

Een Digitale Transformatie strategie moet natuurlijk eerst nog goedgekeurd worden door een CIO of CEO. Het menselijke aspect zit hem hier in dat deze ‘top’ vaak te weinig bezig is met technologie. Deze top is voornamelijk actief op het business onderdeel. Alleen akkoord geven voor een traject is niet voldoende, de succesfactor zit hem erin dat deze mensen er heilig van overtuigd moeten zijn dat dit gaat werken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het door de hele organisatie gaat leven. Vergis je niet; dit is een proces en kan makkelijk 2 jaar duren voordat jullie zover zijn. Iedereen moet mee, iedereen moet de meer waarde van deze transformatie gaan voelen.

Wordt die meerwaarde niet gezien? Dan moet je misschien een stapje terug doen, mensen zijn nu eenmaal complex en medewerkers moeten niet als middel gezien worden om een doel te bereiken.

Heb je hulp nodig bij jouw Digitale Transformatie, zoek je een sparringpartner of kunnen we je misschien helpen met een innovatie workshop?

No Comments

Post A Comment